.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
اسب اصيل تركمن انتخاب برترخريداران درگلستان

استان گلستان به عنوان بزرگترين عرضه كننده اسب به خريداران مناطق مختلف كشور به دليل كوچك بودن بازار از تمامى توانايى خود در پرورش اسب بى بهره مانده است.
«ناصر بارانى» رئيس اداره امور دام جهاد كشاورزى شهرستان گنبدكاووس بابيان اين مطلب گفت: تقاضاى خريد اسب در ايران به صورت سنتى از گلستان تأمين مى شود و خريداران، اسب ها را به مناطق خود مى برند.
برخى از استان هاى كشور اكنون توانسته اند با كار روى اسب هاى اصيلى كه از گلستان برده اند آنها را افزايش دهند.
بارانى ادامه داد: آمار دقيقى از بازار خريدوفروش اسب در دست نيست اما به طور تخمينى در اين بازار سنتى سالانه حدود ۱۰۰ رأس اسب اصيل تركمن از شهرستان گنبدكاووس به فروش رسيده و به مقصد ديگر استان هاى كشور نظير همدان، يزد، اصفهان و تهران حمل مى شود.
وى با بيان اين كه هزينه پرورش يك اسب در استان حدود ۵ ميليون تومان است افزود: با توجه به مراتع وسيع موجود در گلستان، پرورش اين حيوان در اين استان از ديگر نقاط كشور ارزانتر و قيمت آن كمتر تمام مى شود.
بارانى با اشاره به كوچك بودن بازار داخلى گفت: توليدكنندگان كنونى اسب در استان روستاييان هستند كه نياز دارند از سرمايه گذارى كه روى اسب ها مى كنند درآمدى به دست آوردند، اما چون اسب برخلاف ساير دام ها شير و گوشت قابل عرضه ندارد، بنابراين توجيه اقتصادى نداشته و تنها به مسابقات كورس و پرش خلاصه مى شود.
وى اظهار داشت: يكى از راه هاى حل مشكلات كنونى، صادرات اسب است كه آيين نامه اى نيز در مورد آن نوشته شده و براساس آن بايدگله مادرى و تبار اسب ها حفظ شود اما تبارنامه و بانك اطلاعاتى درخصوص اسب هاى كشور نداريم كه اين مسأله صادرات اسب ها را با مشكل مواجه ساخته است.وى با بيان اين كه توجه به اسب سوارى يكى از راه هاى رونق پرورش اسب است گفت: در هيچ كجاى ايران به اندازه گلستان امكانات اسب سوارى كامل نيست. اسب، مربى و مكان لازم دارد اما باشگاهى براى آموزش اسب سوارى و آشنايى افراد با اين حيوان نجيب كه مى تواند فرصت هاى جديد را ايجاد كند، نداريم.
بارانى بيان داشت: پرورش يك رأس اسب با حدود ۵ ميليون تومان براى يك نفر شغل ايجاد مى كند كه جذابيت هاى مسابقات اسب دوانى و جذب مسافران وگردشگران نيز اشتغالزايى جانبى پرورش اسب است.
به گفته وى، استان گلستان سرزمين اسب و گنبد مركز اسب دوانى در ايران است كه متأسفانه در سال هاى اخير از گنجينه گرانبهايى كه در منطقه داشتيم بهره نبرديم.
وى با اشاره به اين كه پرورش اسب در گلستان نسبت به سال هاى دهه ۷۰ رشد بيشترى يافته، افزود: هم اكنون ۱۱۱۴ رأس اسب در شهرستان گنبدكاووس به عنوان يكى از اصلى ترين مراكز پرورش اسب در گلستان وجود دارد كه ۳۰۰ رأس از آنها اصيل و بقيه آنها دوخون هستند./ایران


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.06 seconds.